Home EK nieuws Amsterdamse EK-zusterstad Boekarest legt metrolijn aan speciaal voor EK

Amsterdamse EK-zusterstad Boekarest legt metrolijn aan speciaal voor EK

Amsterdamse EK-zusterstad Boekarest legt metrolijn aan speciaal voor EK

EK voetbal 2020. Als Nederland het EK van 2020 haalt, zal het in groep C spelen. De wedstrijden van Groep C vinden immers plaats in Amsterdam en de Roemeense hoofdstad Boekarest. Het toegewezen krijgen van dit soort wedstrijden in belangrijke toernooien betekent altijd dat er van alles verbouwd moet worden – en ook dat er van allerlei subsidies geprofiteerd kan worden.

Dat de Amsterdam ArenA zal worden verbouwd om klaar te zijn voor het EK, was al bekend. Misschien dat het na de renovatie dan ook eindelijk écht de ‘Johan Cruijff ArenA’ zal heten. De KNVB kan rekenen op extra subsidie, ook om de sport onder jongens en meisjes te promoten. En in ‘EK-Zusterland’ Roemenië hopen ze op een vette subsidie van de EU zodat er straks een metrolijn van vliegveld Henri Coanda in Otopeni naar de stad Boekarest zal liggen, om in 2020 al die supporters die op het EK afkomen, snel en veilig te kunnen vervoeren.

Kans groot voor Roemenië om EK in eigen land te spelen

Maar ook voor de Roemenen zelf is het heel fijn als er een goede metroverbinding ligt als het EK voetbal 2020 wordt gehouden en ze hun eigen Nationale team willen aanmoedigen. Roemenie zit in Liga C van de Nations League en speelt in Pot 1. Daarin zijn ze als tweede ingedeeld, achter Hongarije en voor Schotland en Slovenië. Binnen deze poule liggen de kansen goed voor de Roemenen, en daarmee is de kans groot dat ze straks in eigen land op het EK kunnen spelen. Maar die metrolijn moet er dan nog wel komen.

Op de dag voor kerst diende de Roemeense minister voor transport, Felix Stroe, een aanvraag in bij de EU voor een subsidie van 1,3 miljard euro om het stuk metrolijn van 14,2 kilometer te kunnen aanleggen. Deze lijn zal bekend staan als ‘lijn 6’ en telt 12 stations. De lijn zal een capaciteit van 50.000 personen per uur hebben en een biedt directe verbinding tussen het centrale Gara de Nord-treinstation van Boekarest en het luchthaven Henri Coanda International in Otopeni, ten noorden van de stad. En, zo belooft Stroe “de lijn zal op tijd klaar zijn voor het EK”.

Metro verbinding voor of na het EK voetbal klaar

Die directe verbinding tussen de luchthaven en de stad, was een van de eisen van de Uefa om Boekarest aan te kunnen wijzen als speelstad voor de EURO 2020. In de Nationale Arena zullen tijdens het Europees kampioenschap voetbal vier wedstrijden worden gespeeld. Dat stadion, anders dan het Eurostadion in Brussel, staat er al. Geen probleem dus. Of toch…

Voor de Nederlandse supporters die wedstrijden willen bezoeken in Boekarest zou het natuurlijk ontzettend prettig zijn als ze met de metro naar de stad kunnen komen vanaf het vliegveld, in plaats van met een louche taxi of een gammele autobus. Een kleinigheidje is nog wel dat de geplande bouw volgens de plannen zeker vier jaar zal duren. En dat er nog geen aannemer is gevonden. Maar Stroe ziet daar geen probleem in en herhaalde nogmaals dat de bouwwerkzaamheden halverwege volgend jaar zullen beginnen en dat het project dan in twee jaar klaar zal zijn… Maar ook dan is het EK in 2020 dus allang gespeeld.